Saturday, December 19, 2009

faham ke kita tentang bidaah?

Bismillah ...

hari ketiga cuti winter break ... aku dah bosan tahap super ... haha ... nak merayap kat luar sejuk macam apa ... aku paling malas pakai baju tebal tebal . pergi masjid pun pakai kain pelikat dengan selipar dan baju dua lapis . ringkas .

herm...
semalam seperti hampir setiap jumaat malam , ada usrah sini . naqib aiman (memang aku respect dia nie) . tajuk Bidaah . tajuk ni memang aku suka . sebab apa ? sebab perkara ni memang dah menular dengan jayanya dalam kalangan orang Islam terutamanya penduduk di Malaysia . bacaan yasin SETIAP malam jumaat, kenduri arwah , talkin , doa berjemaah SETIAP kali seusai solat antara bidaah yang tanpa kita sedari dah menjadi amalan kita. kecuali di Perlis , aku rasa aku BELUM DENGAR kot tempat lain di Malaysia yang tak mengamalkan beberapa amalan yang disebut di atas.

perbincangan semalam berkisar mengenai penjelasan tentang bidaah secara agak details. namun , agak mengecewakan aku sebab aku tak dapat jawapan yang aku ingin kan . bukan salah naqib , tapi ada beberapa elemen yang meruntun kepada perkara tersebut . tak perlu aku mention kat sini sebab tak elok . aku agak agresif semalam dari segi pertanyaan soalan sebab aku seriously nak faham sebab benda berkaitan amalan ini . tapi , lepas ada benda yang tak kena pada pandangan aku semalam , aku mengambil langkah untuk diam . dan bila aku diam , aku mengantuk , dan akhir nya aku tidur .

berbalik kepada persoalan bidaah ini , Malaysia sebenarnya perlukan rombakan besar besaran dari segi sistem pendidikan agama . kalau kt Malaysia, Dr MAZA dituduh kononnya wahabi (apa yang menyebut tu faham dan tahu ke wahabi tu apa?) dan seolah-olah dianggap tidak betul sebab perkara-perkara agama yang disampaikannya bertentangan dengan amalan mereka, aku rasa kat Canada ni ramai la muslim yang kena tuduh seolah-olah tidak betul. sedangkan yang menuduh tu sendiri bercakap berdasarkan apa. bukti yang sahih adalah daripada Al-Quran dan hadith yang tak dinilai daif atau palsu. aku sendiri pun tak banyak ilmu tentang perkara ini. aku sangat mengharapkan ada nya insan yang benar benar memahami mengenai agama ini mendapat kuasa untuk mengubah kerana pendidikan sebenarnya membentuk diri manusia dari segi sahsiah dan pandangan manusia itu sendiri . semoga akan tiba detiknya para pemimpin bangun untuk berbincang perkara perkara yang bermanfaat dan penting ini berbanding bergaduh sesama sendiri atas perkara yang kadang kala tak penting dan bertujuan menjatuhkan sesama sendiri. salah siapa ? akhir kalam , lu pikir la sendiri .

wAllahua'lam .

11 comments:

Nurain Kamal said...

boleh cerita sikit pasal bidaah ni?

a few weeks ago, sy ikut kuliah subuh kat masjid area umah. tak ingat nama ust yg bg kuliah.

tapi dia kata, bidaah bukan semua akan membawa kita ke neraka. skrg apa yg kita buat, kita fikir pasal nak masuk syurga n tanak masuk neraka kan?

dia kata, takkan lah baca yassin tiap2 mlm jumaat pun akan masuk neraka? atau buat tahlil masuk neraka? atau baca doa, memohon/mensyukuri sesuatu lepas solat pun masuk neraka, kan?

Nurain Kamal said...

oh plus, kat perlis kan, tak buat baca doa lepas solat jemaah, dan (i heard from the ust) kalau ada imam yg baca doa lepas solat, dia akan di-ban. bagus ke buat macam tu?

dia bukan buat dosa, tapi di-ban. macam mana pulak dgn konsep ukhwah tu sendiri? macam lah dia berzina, dia di-ban kau kau. padahal dia baca doa lepas solat aje.

fuzzree said...

ooo ... ha , nk ckp lebih lebih benda ni smpi tentu kan hukum tak berani la sebab i don't have too much knowledge about this . tp ramai orang yang mempunyai pehamaman yang berbeza tentang bidaah.
apa yang saya pelajari pasal bidaah baru baru ni , apabila kita melakukan sesuatu ibadah yang tidak dibuat oleh Rasullullah dan 4 khalifah selepas baginda , kita seolah olah macam nak beribadat melebihi rasulullah dan bertindak dengan apa yang tak dibuat oleh baginda .

pasal persoalan bukan semua bidaah membawa kita ke neraka , saya tidak setuju kalau ikut definisi yang saya pelajari . bidaah ialah melakukan sesuatu perkara dalam ibadah secara berlebih-lebihan yang tidak dibuat oleh rasullullah saw . (lebih kurang macam ini la,x brp igt, but u can check again dgn org yg lebih arif). dan ada satu ayat (xpasti quran or hadith) ... yang mengatakan bidaah ni membawa ke dalam neraka .

baca yasin tiap2 malam jumaat , x salah kalau niat dia baca al-quran , bukan mewajibkan yasin di malam jumaat . kenapa nak baca yasin malam jumaat je . kenapa x malam lain ? seolah-olah dah diset atau 'diwajibkan' yasin tu hanya dibaca semasa malam jumaat . ini yang salah .

buat tahlil tu cuba check , ada ke dalam hadith or dibuat oleh rasullullah atau 4 khalifah. kalau xde then xbleh . kalau kenduri arwah , yang menjadikannya xbleh adalah kita makan harta anak yatim , sbb keluarga si mati yang kena bagi kita makan , but kalau kita yang datang kenduri dan kita bawa makanan lain cerita . xpelah kn .

baca doa selepas solat tak salah . yang jadi bidaah bila doa selepas solat dibaca beramai ramai . rasullullah dulu sangat jarang baca doa selepas solat beramai-ramai . baginda baca doa kuat kuat amat jarang dan hanya berniat untuk mengajar . di waktu lain , baginda membaca doa sendiri dan makmum membaca doa sendiri .

ban , ban yang macam mana tu ? xkasi jadi imam terus ke apa ? kalau macam tu xelok la . xtau cerita tu . so , xleh nak judge sendiri .

harap penjelasan difahami .

maaf kalau ada salah info . orang di sini masih belajar . ilmu di dada pun cuma sejengkal.

wAllahua'lam .

atiqahmki said...

ok nak menyibuk komen. maaf, maybe ada yg rasa aku syadid bab bidaah ni.

menjawab her,
bidaah bukan terletak pada dia baca doa berjemaah, pada dia baca yaasin. no. dah salah konsep rasanya disitu.

mcm contoh, doa awal akhir tahun, doa dia sangat baik. cuma menetapkan ia dibaca pada slps asar dan sblm maghrib itu yg salah!quoting penulis blog, "mewajibkan yasin di malam jumaat . kenapa nak baca yasin malam jumaat je . kenapa x malam lain ? seolah-olah dah diset atau 'diwajibkan' yasin tu hanya dibaca semasa malam jumaat . ini yang salah ."

the thing is, menetapkan satu masa untuk berbuat satu ibadah, itu dah spt mensyariatkan ibadah. and who are we to do that? Allah je kan yg berhak? and selain tu, kita ada sunnah nabi.

maybe hadith yg ko maksudkan is kullu bid'ah dholalah. wa kullu dholalah finnar. hadith ni sllu dgr, tapi tatau sanad hadith. hurm.

hadith 5 annawawi[terjemahan dia mungkin mild, mari tgk dr sudut bhs]:
man ahdatha fi amrina hatza ma laisa minhu fa huwa radddun.

huwa-boleh terjemah as perbuatan mengintroduce bende baru dlm islm(bidaah) tu sniri, or pembuat bidaah tu sniri.

and raddun adalah root word murtad kan?
correct me if im wrong.

tp mafhum hadith sume menterjemahkan raddun kat situ as ditolak/rejected. pasti ada sebab ulamak decide sbgitu.

dan aku sendiri belum terlepas dari amalan bidaah ni. esp baca doa berjemaah lps solat, krn itu pasti mengundang tanda tanya. tapi kalau masyarakat sudah boleh menerima, apa salahnya?

fuzzree said...
This comment has been removed by the author.
fuzzree said...

thankz tiqah bagi ur opinion ... cuma kurang jelas ur stand here . utk ayat last ko di bawah tu ,
"dan aku sendiri belum terlepas dari amalan bidaah ni. esp baca doa berjemaah lps solat, krn itu pasti mengundang tanda tanya. tapi kalau masyarakat sudah boleh menerima, apa salahnya?"
aku kurang jelas kt sini . adakah ko cuba nk kata kan yang kalau masyarakat boleh menerima bidaah itu , maka ia tidak menjadi kesalahan ? kalau itu maksud ko , aku x setuju kot . sebab balik kepada dalil , Islam datang dalam keadaan asing , dan , ia akan kembali asing . maka perbuatan yang diterima orang zaman kini mungkin tak searus atau tak selari dengan ajaran Islam (means asing).

raddun - golongan murtad .

thanx juga pasal hadith tue , yup , itu hadith yg aku maksudkn :-) .

wAllahu'alam .

khaulah. said...

Assalamu'alaikumwbt.

Maaf mencelah, just nak beri pendapat. Bida'ah is : buat apa yg Rasulullah tak pernah buat @ suruh.
Memang, seperti contoh yang diberi..baca Yaasin malam Jumaat, kenduri arwah dan baca doa selepas solat.

Begini :
Pertama : seperti yg penulis jelaskan, baca Yaasin malam Jumaat tu tak salah, yang jadi salah ialah apabila masyarakat menganggap @ menetapkan hanya malam Jumaat untuk baca Yaasin.Saya tak nafikan ini BETUL.

Kedua : Membuat kenduri arwah itu tak salah, tapi jadi salah bila tuan rumah menyediakan makanan untuk tetamu. Lebih parah kalau kenduri arwah dibuat 7 hari 7 malam. Terbalik di sini, sepatutnya orang2 yang hadir yang perlu menyediakan makanan untuk tuan rumah.
Saya tak nafikan, ini juga BETUL.

Ketiga : Membaca doa selepas solat. Menurut penulis, baca doa selepas solat tidah salah jika dilakukan seorang diri & menjadi salah jika dilakukan beramai2. Yang ini, saya tidak pernah jumpa pula mana2 nas @ dalil mengatakan sebegitu.

Komen saya :
Pertama : Membaca Yaasin malam Jumaat tidak ada salahnya. Ini berikutan, kebanyakan orang menganggap Jumaat adalah penghulu hari, dan mudah untuk berkumpul sama ada dalam jumlah kecil @ besar. Ini lebih baik dari jika mereka langsung tidak membaca Yaasin,kan? Tiada salahnya di situ.Dan, jika disertai dengan niat taqarrub ilallah, saya tak nampak salahnya di situ. Sekurang2nya, mereka mengambil inisiatif untuk menetapkan 1 masa berdepan dengan Allah.

Kedua : Kenduri ni, memang betul2 salah. Tapi, saya berpendapat, jika keluarga si mati redha dengan apa yang dilakukan, there should be no problem. Tapi apapun, saya juga tetap mengharapkan agar ada 1 gelombang perubahan.Sebabnya, biasanya mereka ni semua dah terikat dengan persepsi begitu & mengikut adat.Tidak timbul masalah jika keluarga si mati datangnya dari keluarga yang kaya, tapi jika sebaliknya?
Point yang ni, saya memang bersetuju dengan penulis, namun saya tidak meletakkanya sebagai bida'ah :)
Sama seperti majlis walimah. Majlis itu perlu, untuk memberitahu masyarakat yang si polan ni dah bernikah. Tapi, jika disertakan dengan pembaziran, pergaulan L & P yang tidak terjaga..adakah kita nak meletakkan majlis walimah itu sendiri bida'ah? (err..faham ke? macam dah berpusing2 ayat)

Ketiga : Saya tidak nampak kenapa diberdoa beramai2 tu dianggap bidaah. Apa bezanya dengan berdoa seorang diri? Sedangkan Allah menanti2 doa & permintaan dari hambaNya. Allah ada cakap, ''berdoalah(mintalah) dariKu, nescaya akan Ku makbulkan (jawab) doa kamu''. Ok, saya faham, boleh berdoa sendiri2, tp boleh beritahu alasan @ bezanya doa sendiri2 & ramai2.
Saya tak nampak salahnya jika kita mempunyai matlamat @ permintaan yang sama dari DIA.
Contoh : Qunut Nazilah, dan doa selepas solat utk saudara2 seIslam yang ditindas..malaikat juga mengaminkan doa kita. Jadi, yang saya tidak berapa jelas, kenapa tak boleh?

Hmm, rasanya cukuplah dulu. Cuma, ada bida'ah hasanah, ada dholalah. Dan, jika sesuatu perbuatan itu menambah rasa cinta & mendekatkan diri kita padaNya, kenapa tidak? Ibn Hajar juga membenarkan kita untuk beramal dengan hadis2 dhaif jika hadis itu berka=enaan amalan2 untuk menambahkan taqarrub denganNya.

Wallahua'lam.

fuzzree said...

To: Khaulah .

Waalaikummussalam W.B.T..

Terima kasih atas keprihatinan khaulah .
Pertama sekali saya ingin tegas kan apa yang saya cakap di sini adalah berdasarkan apa yang saya faham melalui usrah dan sedikit pembacaan mungkin . jadi kemungkinan untuk saya salah faham itu ada . jadi anggap la apa yang dikatakan oleh saya ini pendapat saya , dan anda boleh merujuk kepada yang lebih arif untuk kepastian .

berbalik kepada komen pertama anda , tak salah membaca yasin di malam jumaat. saya juga bersetuju. dan ingin saya tegas kan apa yang menjadi bidaah adalah apabila penetapan masa pada malam jumaat untuk membaca yasin itu dibuat. untuk check sama ada mereka yg membaca yasin tersebut tidak 'mewajibkan' dirinya membaca yasin pada malam jumaat adalah mungkin kamu boleh mengajaknya untuk membaca surah lain pada malam tersebut instead of membaca yasin. dan jika dia berkeras untuk membaca yasin kerana malam tersebut malam jumaat, ini yang menjadi bidaah. jika sebaliknya dia bersetuju untuk membaca surah lain, mungkin niat dia betul untuk membaca al-quran instead of 'mewajibkan' diri dia membaca yasin.

merujuk komen kedua, majlis kenduri arwah. cuba check kembali sirah, adakah rasulullah s.a.w. atau 4 khalifah selepas baginda menjalankan majlis ini. kalau tiada , ia menjadi bida'ah kan . (n yup kalau dari sudut perbelanjaan tu , jika tak membebankan atau diredhai keluarga si mati , rasanya tak menjadi kesalahan ) .

Ketiga, berdoa beramai ramai bida'ah kerana rasulullah s.a.w. melakukannya hanyalah untuk mengajar umatnya cara berdoa dulu dan dilakukan dalam keadaan yang jarang sekali . selain waktu itu , mereka berdoa secara sendiri sendiri . sebab itu perbuatan berdoa beramai ramai setiap kali seusai solat dikategorikan sebagai bida'ah. kalau mengikut logik pn , setiap orang ada doa yang mereka ingin kan atau pun hajat kan sendiri , jadi mengapa mesti berdoa bersama-sama. kadang kala si makmum tidak faham doa yang dibacakan imam kan . (ini hanya dari segi logik sahaja .) .
contoh yang anda beri itu , boleh dibuat bersendirian kan ?

kalau ikut yang saya belajar dan hadith "kullu bid'ah dholalah. wa kullu dholalah finnar"(xpasti sanad hadith), tiada bida'ah yang hasanah kan . quote dari kata-kata anda, "jika perbuatan itu menambah rasa cinta kepada Allah , apa salahnya", mengapa Allah atau rasulullah s.a.w. tidak menunjukkan amalan tersebut kepada kita ? adakah kita ingin menunjukkan kita lebih baik dari rasulullah ?

teringat kisah ada beberapa 3 hamba Allah yang sorang mahu berpuasa setiap hari , sorang tidak mahu berkahwin , dan sorang lagi saya lupa apa yang ingin dia laku kan tapi semua mereka berniat untuk Allah . tapi , Rasulullah berkata , baginda juga tidak berpuasa setiap hari , baginda juga berkahwin , dan lagi satu saya lupa pula . (minta betul kan kalau cerita ni salah, igt igt lupa). jadi nak tunjuk kat sini yang amalan tu nampak baik , tapi , mungkin ada reason rasulullah tak tunjuk atau tak suruh kita buat. adakah kita nak tunjuk yang kita lebih baik dari baginda?

salah silap datang dari saya.

wAllahua'lam.

atiqahmki said...

assalamualaikum.
maaf lambat reply.
setuju dengan sume reply ko pd khawlah.
menjawab soalan[adakah ko cuba nk kata kan yang kalau masyarakat boleh menerima bidaah itu , maka ia tidak menjadi kesalahan ?] :
tidak, cumanya, aku nak kata, wp maybe org kata aku syadid menentang bid'aah, aku still imperfect practise wise. masih ada bidaah yg belum ditinggalkan. faham ke?

fuzzree said...

To: Atiqah

Waalaikummussalam.

ooo. ok. jelas. means ko still ada buat amalan yang termasuk dalam kategori bidaah la kn even ko syadid bidaah nie. ic . ic . thanx tiqah . tp , cuba ubah la kn . kekadang bila sesuatu tu dh sebati dengan kita , memang susah kot nak buang . (rujuk kelemahan diri sendiri).

wallahua'lam.

Anonymous said...

'Umar ibn 'Abdul-'Azeez said:

((There is no excuse for anyone, after the Sunnah, to be misguided upon error which he thought was guidance)).

Post a Comment