Saturday, February 6, 2010

solat ... sejarah ... pemimpin .

Bismillah ...

Hari ni ak rs lapang skit . tak tau nape . hati cam tenang . padahal minggu ni ada midterm DE and quiz solid . pagi bangun awal , selepas membuat benda benda wajib , menelaah solid skit . pastu sambil tgk bola . puas aku jerit lebih kurang 5 kali kot , Man U menang 5-0 lawan Portmouth (saje merepek sat) .

b4 nk gi solat asar td , sambil siap2 , kt mulut terpacul satu ayat , inna solat tatanha a'nil fahsa iwal munkar . ulang-ulang pula tu . aku pk balik . ayat ni xkn tipu sbb xsilap aku ni ayat quran cuma tak pasti ayat berapa n surah mana. tapi , pada masa yang sama , manusia kini aku tengok ramai lagi yang solat . tapi kenapa masih ada perkara keji dan munkar berlaku . there must be something wrong somewhere . kena check balik kot solat . herm . peringatan kat diri sendiri .

next week reading week seminggu . cuti . tapi , aku mmg xplan pape kot . sbb dalam pale aku mmg nak kena buat essay Islamic History yang patut nya aku dah start tp aku xbaca langsung buku n even xpilih lagi buku yang nak buat review tu . (apa kehendak soalan tu pun aku xbaca lagi) . hampes ko fazry .

tp , Islamic History ni best klu kita ambil iktibar apa yang terjadi dulu . bagaimana reason tergulingnya pemerintahan Ummayad kesan si Walid II yang kaki perempuan dan tonggak arak serta mengabaikan pemerintahan .

macam mana tercetusnya perang sesama Islam yang pertama antara Saidina Ali dengan opponentnya , Zubayr , Talhah , dan Saidatina Aisyah sampai mati Zubayr dan Talhah . n klu x silap aku , semua 4 orang ni dijanjikan masuk syurga kan (correct me if I am wrong) . perang yang pada hemat aku berlaku angkara orang luar sehingga memporak peranda kan Islam tu sendiri . Saidatina Aisyah kemudian memohon maaf kepada Saidina Ali dan mengakui kesilapannya . reflect la zaman sekarang ni . aku tak nak tulis banyak banyak . kita boleh fikir sendiri kan .

lupa nak cakap . Khalifah Umar Abdul Aziz (Umar II) menyaksikan tak berlaku masalah atau persengketaan dan boleh dikatakan zaman kegemilangan kerajaan Ummayad, sebab apa ? sebab beliau seorang yang warak , berpegang pada agama , berlaku adil kepada setiap golongan , tak double standard dengan golongan yang baru masuk Islam . Ini lah pemimpin yang kita cari . Memimpin dengan agama . Bukan memanipulasikan agama . Kita semua bakal memimpin . pimpin orang bawahan . pimpin keluarga . or paling low pun kita kena pimpin diri sendiri . so , fikir fikir kan lah .

chow chin chow .

Wassalam .

1 comments:

Anonymous said...

_junior pelik_

salam senior....
yoish.....ko ni kaki bola jek kan...
islamic history xsiap lagi.....isy..isy...kan aku pun dah terikut2 dgn ko...
contoh xsehat nih..asek tangguh2 kerja...

huhu..pemimpin tu....
cayalaaaa...
solat tu, cube2 la khusyuk....
kalu xkhusyuk,camner nak cegah kemungkaran??
ni, time solat ingat bola, ingat assignment, ingat ubat letak kat mana, ingat nak makan ape lepas nih....ingat hal dunia jek..
(pesanan utk diri sendiri jugak)
camne nak khusyuk??
huhuhu...
bawalah diri kamu ke jalan yg benar~

Post a Comment