Friday, April 30, 2010

hikmah dan musibah .

Bismillah .

Alhamdulillah . akhirnya berakhir peperiksaan semester 4 ku di University of Toronto , Canada . minggu terakhir dengan tiga exams dan mungkin sedikit sebanyak memberi kesan kepada nafsu makan ku sehingga membantu pengurangan berat ku hampir 2 kg dalam masa seminggu . =D (suka sebenar nya , kurus skit , haha lol ) .

semester 4 ni dari perspektif luar boleh dikatakan banyak dipalit kontroversi dan musibah . 2 midterms (1st midterm dibatal dan diulang semula untuk paper yang sama) dan 1 final papers ku digegar dengan fire alarm (fake) . selain itu , final paper DE yang mengundang ketidakpuasan hati para pelajar lantaran format dan jenis soalan yang kontroversi .

banyak juga perkara pahit bukan dari sudut pelajaran yang sedikit sebanyak mengganggu mentalisasi aku yang senang terjerumus ke dalam penyakit sakit kepala .

jika aku memandang sekali lalu , mungkin perkara-perkara begini menjaring musibah dalam sfera kehidupanku . tapi , jika diimbas secara mendalam , disertakan dengan bersangka baik kepada Allah , Yang Maha Berkuasa dalam menyusunatur cara hidup manusia , mungkin ada hikmah yang melingkari dan tersisip di sebalik segala yang berlaku .

aku masih dalam proses mencari dan merangkak ke jalan-Nya . aku masih tak sempurna dan tak bisa menggapai kesempurnaan . solatku juga masih didampingi setan-setan bertanduk yang mengganggu waktu aku ingin mengadu dan meraut cintaku kepada-Nya . tapi , aku cuba , cuba dan terus mencuba untuk meraih perhatian dan memohon dibanjiri kasih sayang-Nya . Alhamdulillah , doa ku Allah makbulkan .

malam tadi , aku duk melepak menghabiskan masa dengan mus , dan entah macam mana , dia ada menyebut pasal penipuan yang digunakan oleh sesetengah orang untuk mendapatkan duit dengan mencipta website CIMB palsu. selepas itu , aku balik dan sesaje check email aku . aku yang agak buta IT ini baru mendapat kiriman email dari 'CIMB' yang mengatakan aku perlu membetulkan maklumat peribadi aku untuk akaun sebagai pengesahan kerana didapati terdapat error dalam maklumat tersebut (lebih kurang macam tu la) . ak tekan folder yang diberi dan keluar page CIMB meminta aku memasukkan ID dan password aku . aku hampir mengisi page tersebut dan tiba-tiba terfikir kata-kata mus sebelum tu . jadi , dgn rasa tak sedap hati , aku naik berjumpa mus dan minta dia check kiriman email tersebut . dan aku baru tersedar , orang yang menghantar email itu menggunakan email yahoo.com which is sangat obvious penipuannya kerana syarikat tertentu yang ingin berurusan dengan melalui urusan rasmi akan menggunakan email syarikat mereka . aku bersyukur dengan bantuan Allah melalui kata-kata mus sebelum itu . akaun aku ketika ini ada dalam jumlah yg agak banyak kerana aku baru transfer duit dari canada ke sana . syukur aku pada Allah .

mungkin benda ini kecil pada orang lain tapi aku sangat bersyukur di atas petunjuk-Nya . moga ku tak lelah dan tak berputus asa dalam melakar madah madah cinta ku kepada-Nya . aku masih lemah tapi aku akan cuba merangkak perlahan lahan dan semoga ku punya kesedaran yang berterusan untuk menjaring nikmat cinta-Nya yang sangat manis .

tonight gerak ke New York .

Wassalam .

0 comments:

Post a Comment