Saturday, April 3, 2010

panas

Bismillah ...

erm ... wahai sahabat-sahabatku . yang ingin kulihat bergembira dengan mudah meniti sirat dan menguak pintu syurga dengan tersenyum riang. marilah kita sama-sama berfikir sejenak . kita sering berkata kita takut dengan azab Allah . tapi kita biar kan diri tenggelam dalam dosa yang mengaburi bebola mata lantaran natijah perlakuan dosa itu menyeronokkan kita .

tidak takut kah kita dengan kepanasan api neraka ? kebal kah kita menahan azab siksa api neraka ?

Surah Ad-Dukhan(Surah ke 44):

Makanan ini pula panas) seperti tembaga cair, mendidih dalam perut; (45)

Seperti mendidihnya air yang meluap-luap panasnya. (46)

(Lalu diperintahkan kepada malaikat penjaga Neraka): Renggutlah orang yang berdosa itu dan seretlah dia ke tengah-tengah Neraka. (47)

Kemudian curahkanlah di atas kepalanya (azab seksa) dari air panas yang menggelegak. (48)

(Serta dikatakan kepadanya secara mengejek): Rasalah azab seksa, sebenarnya engkau adalah orang yang berpengaruh dan terhormat (dalam kalangan masyarakatmu) (49)

(Kemudian dikatakan kepada ahli Neraka umumnya): Sesungguhnya inilah dia (azab seksa) yang kamu dahulu ragu-ragu terhadapnya! (50)

mungkin susah untuk kita semua bayangi kerana kita tak pernah mengalaminya lagi . tapi untuk membuat perbandingan yang kecil, buatlah kopi panas dan letak dalam cawan kaca, peganglah cawan itu dan jangan lepas. berapa lama kita mampu tahan ? itu hanyalah sedikit kesan jika dibanding dengan sengsara tersebut di akhirat .

aku hanya manusia biasa . selalu terlalai . andai diri ini lalai , ingatkan lah ya . agar tidak diriku lemas selama-lamanya . terima kasih wahai sahabat-sahabat ku .

WAllahua'lam .

0 comments:

Post a Comment