Monday, May 9, 2011

Jaulah ila Montreal wa Quebec City.

Bismillah ...

Insya'Allah . Fi hazihil yaum, saazhabu ma'a asdikhai ila Montreal wa Quebec City bil hafilah fi saatil tis'a allail min Toronto. sanarja'u min hazihil jaulah fi yaumil sabti, insya'Allah .

ala .................
susah betul nak karang guna bahasa arab . padahal dulu , karangan rihlah ila shati'il bahri (berkelah di tepi pantai)  adalah karangan paling sinonim dengan aku. banyaknya vocab dah lupa. adeh . summer ni dh la akan amik arab. kena cepat-cepat polish camnie .

anyway, tarjimu min hazihil ayat (terjemahan dari ayat tersebut):
Insya'Allah . pada hari ini, saya dan rakan-rakan akan pergi ke Montreal dan Quebec City dengan bas pada pukul 9 malam dari Toronto. Kami akan pulang dari percutian itu pada hari sabtu , insya'Allah .

semalam baru berbasikal kira-kira 22 km pergi dan balik dari Humber Bay, Etobikoe . bila dah pergi banyak-banyak tempat ni, terasa macam nak tulis travelog sebab macam-macam kenangan yang ada masa travel ni. Vancouver, Alberta, Jasper, Winnipeg, Hamilton, Niagara Falls, Toronto, Ottawa (Canada) dan New York, Boston, Orlando, Miami (US) antara tempat yang dah sampai. (Belum kira transit di London dan Hong Kong =)) Banyak pengalaman sebenarnya yang nak ditulis. supaya nanti akan datang boleh ingat balik. moga tercapai keinginan nak menulis travelog sendiri.

Inukshuk. Orang Canada mesti tau pasal benda ni. Kalau tak tau pergi google. Hehe. Ada kat banyak tempat la. 
Dah sampai Humber Bay, 11 km pergi. Hari-hari buat boleh kurus aku rasa nya haha . Panas wo . 

Humber Bay Arch Bridge. 

                                                               Nice photo yo. Thanks Zul.
                                              Batu berdiri. For real. Tak guna apa-apa pelekat.
Gila tak ?. 

Ni pun sama. SubhanAllah. 

Toronto Downtown View From Humber Bay.

WAllahua'lam . 

3 comments:

dila said...

Buat travelog, nnt i can share the link to one of the bestseller author kt malaysia. Dulu he ask me to do one, travelogue canada, failed. Tak ada bakat langsung nak menulis.
Selamat berjaulah.

... said...

Salam alaik,

Ana never knew that anta knows a lot of arabic~! So when anta read the AQ in Arabic, anta understand most of it? MashaAllah, so envious of anta. Haha

Wslm

PS: wow, the batu2 are so cool. Now ana know Toronto has something nice to offer too =)

Muhamad Syahmi said...

ya Akhi Alkhain, ana menunggu2 travelog jaulah montreal anta.. :D

Post a Comment