Thursday, January 12, 2012

Ombak jahat ?

Bismillah,

Whoaaa (Sangap). Seolah olah baru bangun tidur. Masih mamai. Masih diuliti mimpi sambil dibuai rasa senggang di waktu musim sejuk.

Dan iman di hati masih terumbang ambing . Masih tak teguh melayari lautan yang kiri kanan tak pernah sunyi dari gulungan ombak kecil dan besar .

Apa cerita iman ku? Mengapa mudah dirobek syaitan yang tipu dayanya dikatakan lemah. Adakah aku lebih lemah dari itu? Malu aku pada Tuhan. Rasa tak mampu ku angkat wajahku mengadap-Nya.

Aku masih terkapai kapai di laut yang samudera nya tak bergoncang sekuat mukmin mukmin hebat zaman dulu . Hampir lemas di lautan yang ombak nya sekadar mengeletek kulit ku yang tak semulus mana .

Aku masih mencari . Mencari kekuatan untuk menyamai rentak alunan ombak agar dapat ku bernafas dan terapung di persada lautan luas ini .

Oh Tuhan. Aku ini selemah hamba. Yang tak mampu walau untuk mengerdipkan mata tanpa izin-Mu. Bantulah aku mendelusikan tipu daya syaitan agar kepekatannya tak mampu untuk melunturkan bahkan mencairkan walau sedikit kadar kepekatan imanku.

Aku termenung membayangkan formula. Ku sedar equasi hidup ini bukan sekadar linear tetapi terlalu kompleks yang melibatkan pelbagai pembolehubah yang bergantung antara satu sama lain . Namun ku tahu , ternyata kuasa-Mu merupakan 'pembolehubah' yang paling dominan dalam formula ini . Terlalu besar kuasa sehingga pembolehubah lain mampu diabaikan , bahkan semua pembolehubah bergantung kepada 'pembolehubah' yang satu ini .

Moga aku sentiasa mendapat bantuan dan lindungan dari-Mu Ya Rabbi . Agarku diriku dapat hidup tenang di dunia dan di akhirat dalam redha-Mu Ya Allah .

WAllahua'lam .

1 comments:

you know me. haha =) said...

salam

http://zafrullah88ee.blogspot.com/2012/01/kembali-kepada-asal.html

p/s: mashaAllah, your malay writing skill is exceptional ! serious best baca. especially this post! mantap. and mayAllah always be with you and give you the strength that you need.

Post a Comment