Sunday, February 26, 2012

taubat .

Bismillah ...

Siapa yang suka memasak? Pernah tak korang lambat basuh kotoran dalam periuk (sebab nak member habis makan ke)  sampai kotoran tue dah keras? Lepas tue apa korang buat? try basuh . senang tak nak hilang kan kotoran tue ? kekadang tue rasa macam nak buang je kan periuk tue sebab susah  gila nak basuh . or kita terpaksa takung kan air dalam periuk tersebut supaya kotoran tue 'lembut' . take time . yeah .

Sama dengan kotoran hati kita . bila kita dah buat salah/maksiat , then , kita kata , chill la dulu , nanti la taubat  . kita kumpul dulu dosa bebanyak n then baru kita taubat . saat kita nak taubat tu , dosa kita dah likat/pekat  sampai susah nak sental . kita akan rasa ketidakselesaan tersebut . rasa tak tenang . kalau kita buat salah n kita terus taubat , lain rasa nya dengan kita taubat lepas kita kumpul banyak dosa . sebab dosa tue dah sebati dengan kita .

analogi nie cukup mudah n maybe dah biasa dengar kan . tp bagi orang yang tak pernah rasa , mungkin dieorang tak kan rasa macam mana orang yang dah rasa . so , better takyah rasa . percaya lah .

fikir fikir kan .


WAllahua'lam .

0 comments:

Post a Comment