Tuesday, June 19, 2012

Bismillah ...

hari nie aku agak stress sbb ada few probs yang jadi. salah satu nya sakit aku jadi makin teruk . n tambah dgn prob lain , aku jadi agak rasa tak best today . but , sbb aku dah nak balik , n dh janji nk lepak dgn one of juniors yg aku dah anggap macam adik aku , aku keluar gak dgn mood happy pada wajah aku .

bila dia share prob dia pada aku , aku rasa prob aku mcm terlalu kecil utk aku rungut kan . dari satu sudut , aku puji dia sbb dia langsung tak tunjuk bebanan prob dia kt org lain .

dari situ aku rasa, mungkin terapi utk orang yang ada prob , adalah mendengar prob orang lain . dari situ kita mungkin dapat nilai dan pengajaran .

1. semua manusia punya masalah yang terpaksa dipikul.
2. kita mungkin tak boleh tanggung pun kalau masalah orang lain diletak dibahu kita.
3. jangan terlalu berharap untuk hidup di dalam sepatu orang lain , walau kita nampak sepatunya cukup selesa dan untuk dipakai, sebab kita tak pernah tahu 'mungkin' kaki kita tak muat dan tak sesuai utk pakai sepatu orang tersebut .
4. belajar lah untuk hidup memberi, (dalam situasi ini: belajar untuk mendengar), dengan ini kita akan rasa nikmatnya dapat memberi (dalam situasi ini: kita dapat menilai dan sedar betapa ringannya masalah kita compared to orang lain) .

jalani lah hidup kita sekuat mungkin . semoga andai esok atau lusa penamat kita , moga Allah ampuni segala dosa kita .

WAllahua'lam .

0 comments:

Post a Comment