Thursday, December 31, 2009

Masa - Selamat Tahun Baru .

Bismillah ...

Post sebelum ni aku ada sebut aku nak tulis isi-isi penting yg aku dpt from RIS . tp , belum ada mood yg betul2 nk menaip benda tue . dan memandang kan jarum jam ku berlari lari untuk meninggal kan no 2 , 0 , 0 , dan 9 , maka aku pn saje la nk type post selamat tahun baru . Tapi , post nie , xde kaitan sangat dengan tahun baru . lebih kepada diskusi sedikit je pasal masa .

Relative kepantasan masa:

Seriously, aku rs sekarang ms belalu begitu pantas . tanda akhir zaman kot nie . or aku sendiri banyak buang masa dengan benda benda lagha yang aku suka . aku teringat kata-kata kawan aku, 'time is just perception' . betul ke ? korang perasan tak , klu kita buat benda2 yg kita suka , Ya Rabbi , kejap nya masa 'hilang' . tp klu kita buat benda yg kita x suka , mak aiiiii , nk tunggu 1 detik tue punya la azab . mcm tue gak time kita study , time waktu biasa , hadeh ... baca satu muka surat tue dah rasa lama . tp cuba time nk exam , kejap je masa study kita nak abis , masa macam x sabar sabar nak menghambat kita gi masuk menghadap kertas peperiksaan .

Masa dalam Al-Quran:

Cuba kita buka pula kitab suci Al-Quran , Surah Al-'Asr (tgk la Quran tu mana tahu ada yang dah berhabuk , ada yang tgk nampak sangat baru walau dah beli 2-3 tahun) :

Demi masa, Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian , kecuali mereka yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta berpesan pesan dengan kebenaran, serta berpesan pesan dengan kesabaran .

Cuba check diri kita , muhasabah diri , kita ni termasuk dalam golongan mana , rugi ke untung ?
insya'Allah kita ni beriman , cuma kekadang turun naik kan . then check pula, kita ada buat kebajikan tak ? banyak mana kita buat kebajikan ? ke lebih banyak keburukan kita buat ? xyh baitau orang , sendiri buat sendiri tahu kan . kebajikan ni cabang dia luas dan tak perlu aku explain kat sini , rasa semua arif kan . pastu , check , kita ada buat ke kerja tue ??? tue ... tue ... tue ... bagi pesan pesan ... ke berat mulut kita ni nk memesan kt orang ... tapi bila bab ngumpat , ngutuk , cakap benda xelok , mulut jadi macam bertih jagung , cakap tak henti-henti . dah tue kalau buat kan ... apa yang kita pesan tue benar ke tak .... ke kita pesan lebih utk jaga hati kawan-kawan sampai kekadang pesan pun benda x betul ... refer quotation dari Tariq Ramadan : "We are not here to please the people" dan "Do not sell your religion to please other people." . haaaaaaaa ...... jangan la kita sampai kan benda tak benar semata-mata nak jaga hati orang keliling kita , nak dapat kelebihan dan keuntungan diri kita . berkata benarlah meskipun pahit , cewahhhhhhhhhhh . pastu kata kan kita dah pesan pesan , pesan pula benda yang benar , kita check pula , kita letak tak "sad ba ra" dalam hati kita . ke bila orang tak dengar pesanan kita , kita marah marah , maki , melenting , atau terus jauh kan diri kita dari dia . tue tanda tak letak kesabaran dalam diri kita la tu . jangan ... sesekali kita jangan ... nehi nehi nehi .
Untuk tau kita dalam kelompok mana , tgk kita ada tak 5 elemen ni , beriman, mengerjakan kebaikan, berpesan-pesan , kebenaran , kesabaran . so , sempena tahun baru ni , kita reflect tahun lepas kita , kita dah untung ke kita rugi . kalau rugi , kasi untung ini tahun . kalau ada untung tahun lepas , kasi untung lebey lebey ini tahun . ^__^ . (manusia yang beruntung adalah mereka yang hari ini lebih baik dari hari semalam) .

Kesimpulan :

Aku igt nak tulis panjang lagi , but , aku rasa sebelum pena aku menulis sampai sesat ke belukar , baik aku noktahkan sahaja coretan aku nie .

Hargailah masa , sebab bila kita hilang 1 saat masa tu , kita dah tak boleh dapat balik . tak akan ada peluang kedua untuk kita dapat kan masa yang 1 saat itu kembali . sedarlah wahai diri ku sendiri .

Selamat Tahun Baru . Semoga Setiap Hari Azam Diperbaharui , Amalan Orang Dicemburui , Dosa Orang Iktibar Itu Pasti .

Wallahua'lam .

Wassalam .

1 comments:

Anonymous said...

-junior pelik-

perfecto!!
marvellous!!

Post a Comment