Saturday, March 20, 2010

mai sini kita gossip sat nooooo . cerita cerita skit . story story .

Bismillah .

benda ni selalu kita buat kan . susah nya nak buang . kalau duduk dengan member , pape pun , mesti terpacul cerita si A , si B , si C . ala , kami gossip je .
apa beza ya gossip dan ghibah?? tepuk dada tanya iman .
jom kita tengok hadith kt bawah:

“Ghibah ialah engkau menceritakan saudaramu tentang sesuatu yang ia benci.” Si penanya kembali bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimanakah pendapatmu bila apa yang diceritakan itu benar ada padanya ?” Rasulullah e menjawab, “kalau memang benar ada padanya, itu ghibah namanya. Jika tidak benar, bererti engkau telah berbuat buhtan (mengada-ada).” (HR. Muslim, Tirmidzi, Abu Dawud, dan Ahmad).


Berdasarkan hadits di atas telah jelas bahawa definisi ghibah iaitu menceritakan tentang diri saudara kita sesuatu yang ia benci meskipun hal itu benar. Ini bererti kita menceritakan dan menyebarluaskan keburukan dan aib saudara kita kepada orang lain.



kekadang dalam hati dah tekad nak buang , tapi alahai , sama ada terpacul dari mulut sendiri , atau dengar dari mulut orang . eh , ko kena paksa diri ko buang . mmg kekadang tu dh paksa , tapi kalau dulu dah terbiasa , skang kita bertatih buang skit skit sbb susah amat nak buang terus , dan pada masa sama mohon pada Allah biar Allah bantu kita buang terus lepas ni .

Wallahua'lam .

1 comments:

Anonymous said...

oh. huuu. true. susah nak buang. Dalam surah al-humazah, ayat first lagi Allah dah cakap 'celakalah bg pengumpat dan pencela'.
dan tempat mereka ni is neraka hutamah.
Nauzubillah, semoga diri ni ingat selalu.

Post a Comment