Wednesday, October 20, 2010

Rezeki .

Bismillah .

Thanx for friends yang concern . ada waktu kita di atas dan ada waktu kita di bawah . sama ada atas atau bawah , semua tu ujian untuk kita . moga aku dan sahabat-sahabat ku yang dilanda ujian yang berbeda mungkin tetap teguh percaya dengan janji Allah dan jangan sama sekali berputus harap dengan Dia .

Teringat 2 of my friends, sorang kawan sek ren n sorang kawan sek men . kawan sek ren yang dulu hanya pelajar biasa namun , kini , dia baru grad selepas menamatkan fast track dalam bidang electrical n comp engineering dengan menjadi antara pelajar top dalam course dia malah mengalahkan pelajar pelajar yang lebih tua daripada nya . grad dalam usia 22 tahun di UTM dan ditawarkan untuk menyambung terus dalam bidang phd selama 3 tahun di situ dan mendapat scholarship bersih 2700 ringgit sebulan kalau tak silap (dh macam orang kerja pula) . Oh Allah . rezeki dia . tahniah .

dan seorang rakan sekolah men , yang kini dalam tahun akhir bidang kimia / comp perguruan , di UTM juga . juga pelajar biasa di sekolah menengah dan kini antara top student untuk course dia . dan hampir mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran terus untuk phd juga . moga murah rezeki dia, ya Allah . tahniah juga .

jadi percayalah, aturan Allah . insya'Allah . selagi kita tak berputus harap pada Allah , Allah akan beri rezeki untuk kita . dan jangan pula kita banding kan nikmat kesenangan kita dengan kesenangan orang kafir sebagai mana ayat 88 surah Al-Hijr (surah ke 15) :

Janganlah engkau menujukan pandanganmu (serta menaruh hati) kepada nikmat kesenangan yang kami berikan kepada beberapa golongan di antara mereka (yang kafir itu) dan janganlah engkau merasa dukacita terhadap mereka (kerana mereka tidak beriman dan tidak dapat menguatkan Islam sebagaimana yang engkau harapkan); dan sebaliknya hendaklah engkau merendah diri kepada orang-orang yang beriman (sekalipun mereka dari golongan fakir miskin). 

WAllahua'lam .

0 comments:

Post a Comment