Tuesday, October 19, 2010

SABAR .

Bismillah .

one of the hardest time in this sem so far . aku rasa kepala aku macam dihentak dengan tukul besi yang dihayun laju . macam mana nak cukup kuat untuk hadapi hidup yang mendatang ini . its easy to ask people to be patient but when we are in trouble , its hard not to give up . masalah pelajaran memang benar benar mencabar sekarang . Alhamdulillah tak ada masalah luar yang mengugah lagi semangat aku .

Jika ditelusuri secara keseluruhan, terdapat 103 kali disebut dalam al-Qur'an, kata-kata yang menggunakan kata dasar sabar; baik berbentuk isim maupun fi'ilnya. Hal ini menunjukkan betapa kesabaran menjadi perhatian Allah SWT, yang Allah tekankan kepada hamba-hamba-Nya.

QS.2: 153: "Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan shalat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar."
 WAllahua'lam .


3 comments:

Anonymous said...

Sabar la ea..Semua orang pun ada dugaan masing2.. yang penting diri kita nak hadapi macam mana.. tapi pasal nasihat kat org, bila sendiri kena, tu btol ahh..huuhu..kita tak rasa, kita tak akan faham right. Just be patience. InshaAllah..
(=

taibah said...

sabar ye fazry...=)

... said...

sabar ya ikhwah. sesungguhnya Allah bersama org2 yg sabar kerna org sabarlah yg dikatakan org yg imannya tinggi!

solat byk2 minta ketenangan hati dan pertolongan drNya..(solat hajat pun bagus juga) mintalah supaya ikhwah dpt menghadapi ujianNya dgn cara yg betul dan baik di mata Islam.

ingat selalu, sabar is a big part of our keimanan.

wallahu'alam.

salam

Post a Comment