Wednesday, May 18, 2011

Segalanya perlu dimulakan dengan 'terpaksa'.

Bismillah .

Segalanya perlu dimulakan dengan 'terpaksa'. tapi jangan paksa melibatkan orang lain . contoh : paksa A untuk kahwin dengan hang . no no no . paksa di sini adalah paksa untuk diaplikasikan pada diri sendiri . ingat ya . diri sendiri . sebut betul-betul . diri sendiri .

malas solat sunat , PAKSA !
malas pi masjid , PAKSA !
malas baca quran , PAKSA !
malas tidur , PAKSA , (sebab nanti tak bangun subuh pula) .

segalanya harus atau perlu bermula dengan paksaan . jika tiada paksaan , tidak akan ternukil apa yang dikatakan permulaan . ada yang berpujangga , permulaan adalah separuh dari kejayaan . sebab apa , permulaan adalah barrier paling besar dalam melakukan sesuatu . insya'Allah , bila kita paksa diri kita untuk mulakan sesuatu yang baik , sertakan dengan doa , Allah akan bantu kita untuk terus dalam tariq yang konsisten .

berkongsi apa yang pernah dirasai merupakan perkara yang menarik . dan berkongsi yang perkara yang pernah kita ada tapi dah hilang, amat perit, tapi tak mustahil untuk dikecapi semula , insya'Allah .

WAllahua'lam .

2 comments:

Anonymous said...

Assalam,

"insya'Allah , bila kita paksa diri kita untuk mulakan sesuatu yang baik , sertakan dengan doa , Allah akan bantu kita untuk terus dalam tariq yang konsisten ." - Amin yaRabbilalamin.

"dan berkongsi perkara yang pernah kita ada tapi dah hilang, amat perit, tapi tak mustahil untuk dikecapi semula , insya'Allah ." - namun jika dpt dikecapi semula, tidak pasti ia masih sama seperti apa yang kita ada pada masa dahulu. amat sedih tetapi inilah hakikat. TAPI dgn Allah, tiada yang mustahil. jadi mungkin dgn doa yang kerap, iA, yang dikecapi semula akan seperti dahulukala. Aminn.

Muhamad Syahmi said...

malas tidur , PAKSA , alamak terlebih lak

Post a Comment