Saturday, April 21, 2012

Kias Cinta

Bismillah ...

Seusai peperiksaan semester 8 ku di Toronto , bagai terlepas satu batu besar dari kepala ku . Alhamdulillah .   moga Allah permudah kan segala urusan .

Semalam aku lepak di rumah 1402 . gathering centre . lol . saje spend time dengan member2 . apatah lagi , nanti junior2 ramai nak balik Malaysia dah hujung april dan early May ni .  n one of my friends also leaving for good at the end of this month .

Alhamdulillah , pada aku , ramai sahabat aku dah di'matang'kan sejak dihantar ke sini . masing masing memikir masalah generasi sekarang yang semakin parah . masing masing risau bagaimana hendak merevolusikan generasi baru yang tak ber'acuan' seperti majoriti generasi sekarang . kami bersependapat bahawa 'fokus' dan 'culture' menjadi antara penyumbang kekurangberhasilan generasi M kita . sakan kami berdiskusi tentang bagaimana resolusi kepada masalah ini . Alhamdulillah , aku nampak insya'Allah yang sahabat-sahabat ini mahu membentuk 'anak-anak baru' yang berkualiti . Aku nampak yang kami sedar kami insya'Allah bakal menjadi ketua keluarga dan kami bertanggungjawab dan memainkan tugas penting merealisisasikan perkara ini dan mengisi ruang kosong yang ada tersebut .

Dan ketika itu aku sedar, aku perlu kan seorang zaujah yang mampu seiring dengan ku dalam menggapai cita cita ini . generasi baru berkualiti yang punya 'berkat usia', seperti yang kita lihat pada tokoh-tokoh Islam dulu . mungkin pada orang, tugas mencari calon isteri cukup mudah . tapi, aku memandang perkara ini dengan serious . I mean sangat serious . ada yang berkata, jangan fikir terlalu banyak, dalam memilih sang bidadari . tapi aku rasa aku perlu .

moga Allah bantu aku dalam menunjukkan siapa wanita yang terbaik untuk aku . moga gerak hati kami  cukup sama frekuensi agar kami sama sama merasai amplitude getaran resonance tersebut dan bukan sekadar bergetar dalam beat frequency . kerana aku gusar aku keliru dengan noise yang banyak di sekeliling yang sedikit sebanyak menyukarkan aku untuk melihat siapa kah gerangan wanita itu . dan aku masih mencari dan menilai siapa kah wanita yang masih misteri untuk mengisi separuh lagi kehidupan ku  . moga Allah bantu usaha aku ini dengan petunjuk-Nya . semoga aku tidak tersasar . Amin .

Wallahua'lam .

7 comments:

Anonymous said...

Rasulullah SAW bersabda : ”Wanita itu dinikahi karena empat hal, karena hartanya, karena kecantikannya, karena nasabnya, karena agamanya. Maka pilihlah alasan menikahinya karena agamanya. Kalau tidak maka rugilah engkau”.
(HR. Bukhori no. 5090, Muslim no. 1466)
jika tiada satu pun daripada 4 itu dalam diriku, maka cukuplah penantian ini terhenti di sini.

D said...

kalau yang ni... apa comment?

"seharusnya lelaki tidak harus meletakkan piawaian yang terlalu tinggi. kerana jika Imannya hebat, maka dia akan memimpin dengan baik, tidak kira siapa pun makmumnya.

Yang harus cerewet adalah wanita. kerana dia sedang memilih imamnya... kerana memilih bakal imam adalah lebih penting dari memilih bakal makmum"

fuzzree said...
This comment has been removed by the author.
fuzzree said...

Anonymous: thanks for sharing the hadith . I know . agama tu mmg satu criteria yang penting .

D : you should remember the history of Prophet Luth AS . do u want to said that iman Nabi Luth tidak hebat ? of course tak kan . tapi isteri baginda macam mana ? ada kah dia tidak memimpin dengan baik ?? =) . Allah dah takdir kan isteri baginda begitu . tapi , kita perlu lah ambil pengajaran dan bukan sekadar mencari isteri dengan sekadar sahaja kan .

you know me said...

Salam.

"Yang harus cerewet adalah wanita. kerana dia sedang memilih imamnya... kerana memilih bakal imam adalah lebih penting dari memilih bakal makmum" - I would very much agree this is the case more often than not. Well, at least for me, it is definitely very important..

Unknown said...

wahh.aku sgt sukee yg ni fazry!! happy nye aku ade jgk org yg 'sedar' & ada 'vision' utk memperbaharui umat! moga dgn kite balik Msia ni,bende2 ni x jd angan2 & kite x sama2 hanyut dgn the mainstream, & sume smgt ni akan diconvertkan kpd action & bukan sekadar kata2. and yes aku pon agree, kene pilih a zaujah yg same frequency & page utk backup this main 'idea'&perjalanan of memperbaharui ummah. aku doakan smoga smgt2 ini akn jd reality insyaAllah

Unknown said...

n yes, sgt beratnye tanggungjawab, sebab antare ramai2 manusia, ALLAH pilih kita utk pegi je negara org, mematangkan fikiran,shape to a new person,dgn harapan jd askar2 Islam. n klo x jadi askar jgk bapaklaaa tak gunee nyee T_T (ckp kt diri sdri) and also keep in mind, kalau Allah pilih kite, mesti dier tau kite boleh buat.huh..kene smgt blk..

Post a Comment